La novel·la
comença amb la creació d’Adan i Eva i l’expulsió d’aquests del paradís. El
relat ens mostra una Eva decidida i amb iniciativa, curiosa, que vol conèixer i
saber, i sobretot una dona que s’enfronta a les adversitats. Per altre costat
trobem a Adan, un ésser poruc i autoritari que menysprea a Eva. D’aquesta unió naixen
Caín i Abel -però també Set-, i com ja coneixem, el primogènit acabarà matant
al seu germà Abel. Per què? Perquè Déu refusa a Caín per la seua ofrena que no
considera digna mentre accepta la del seu germà que es burla d’ell. Aquest Déu superb
i infalible, no és misericordiós ni humil i malgrat ser el creador de tot, no
intervé en allò que no és correcte, de manera que permet l’assassinat d’Abel a
mans del seu germà. Això empeny a Caín a vagar per la terra de Nod amb el
dubtós bé de la immortalitat concedida per Déu a canvi del seu silenci (una
mena de suborn), fet que li permet viatjar en el temps –no passat ni futur,
sinó diferents presents com diu Saramago- i anar a diferents llocs possibilitant
entendre el començament de la seua maledicció. Aquest desterrament és realment l’inici
d’un viatge de coneixement.
Caín –fil
conductor de la història- i el seu viatge, ens mostren la crueltat del déu cristià,
un Déu rancuniós, maligne, irresponsable i capritxós –pren decisions de manera
arbitrària-, que es comporta com un tirà, corrupte, que pacta (fa una aposta) amb
Satanàs per a arruïnar a Job. A través del recorregut del protagonista per
alguns episodis dels textos sagrats sabem que Lilith (maleïda i silenciada con
moltes altres dones a la història de la humanitat) governa la terra de Nod, però
també presenciem el frustrat sacrifici d’Isaac, la construcció de la torre de
Babel, la destrucció de Sodoma i Gomorra, la ira de Moisès a la muntanya del
Sinaí, la conquesta de Jericó o el diluvi universal.
El llibre de Saramago
és la lluita entre l’home i Déu –que es penedeix d’haver creat al primer, fet
pel qual ordena el diluvi universal, per a aniquilar a la humanitat- a més a
més d’una visió desesperançada de la providència i del futur de l’ésser humà. L’escriptor
amb ironia planteja a través del protagonista el “qüestionament de la fe cega,
de l’obediència incondicional i de l’autoritarisme”. Caín qüestiona, busca
raons i no troba sentit a les proves divines, condemna el sacrifici d’innocents,
la injustícia i el dolor humà, és en definitiva la consciència crítica que
persegueix a Déu.
El llibre de
José Saramago (premi Nobel de Literatura l’any 1998) ens fa reflexionar sobre
les nostres creences –siguem o no creients- qüestionant tot un sistema de
valors cristians del qual la nostra cultura es troba impregnada, ens agrade més
o menys. És una novel·la necessària i totalment recomanada per a activar –o reactivar-
el nostre pensament crític, tan anestesiat en els temps que vivim.
No hay comentarios:
Publicar un comentario