Fa
uns quants anys quan es va publicar aquesta novel·la gràfica al nostre país
(2006), una bona amiga em va recomanar la seua lectura. Ja en aquell moment em
va encuriosir però com sempre passa amb aquestes coses, vas deixant-les i
acaben passant setmanes, mesos i anys... Tanmateix, quan vaig tenir
l’oportunitat de veure la pel·lícula no ho vaig dubtar ni un moment. He de dir
que em va agradar molt i que va augmentar el meu interès per llegir-ne el
còmic. Finalment aquesta setmana i després de mesos sense poder llegir un
llibre tranquil·lament i sense la pressió de terminis i treballs, vaig decidir
fer una pausa i dedicar-me una mica de temps i fer també una de les coses que
més m’apassionen: la lectura, així que vaig devorar aquest llibre, perquè
després diguen que la cultura no alimenta...
Persèpolis
és una novel·la gràfica -en blanc i negre- de la iraniana Marjane Satrapi
(1969) que va ser publicada inicialment en quatre llibres independents, per a fer-ho
més tard en un únic volum (encara que mantenint l’estructura inicial). L’autora
narra mitjançant les pàgines d’aquest la seua autobiografia de manera que els
personatges principals de la història són ella i la seua família.
M.
Satrapi, filla d’una família benestant iraniana de tradició política i
favorable a la revolució comunista, va viure amb deu anys el que nosaltres
coneixem com a revolució islàmica que es
va produir el 1979. Segons un aclariment de l’autora, a les últimes pàgines del
llibre, aquesta revolució va ser democràtica i posà fi al règim del Xa de
Pèrsia. Durant aquest període (el Xa arribà al poder l’any 1953 per un cop
d’estat dels americans que van destituir el primer ministre iranià que va
nacionalitzar el petroli en 1951) la diferència entre classes socials era molt
gran, Iran era el tercer productor mundial de petroli en aquell moment, però de
35 milions d’habitants el 70% de la població era pobra i no existia la
llibertat d’expressió. Durant els primers mesos d’aquesta revolució a Iran, els
seus habitants van gaudir del dret a expressar-se lliurement. Tanmateix va ser
a partir de 1980 quan el règim islàmic s’endurí, empresonant a antics
revolucionaris i opositors de l’anterior règim (el del Xa), moment que coincidí
amb el inici de la guerra amb Iraq. Dins aquesta conjuntura la situació al país
es va endurir i amb l’excusa de l’enemic exterior s’exterminava a l’interior,
executant a molts presoners polítics. I tot açò, evidentment, va afectar la
vida quotidiana de la gent. A partir d’aquest moment Satrapi comença a
narrar-nos la seua història personal.
Al
llibre primer, apareix una breu introducció que ens explica la situació del
país fins a l’any 1979, on l’autora a partir d’aquest moment ens conta coses de
la seua infantesa com: que volia ser profeta de major i la seua relació amb
Déu, la revolució islàmica, les revoltes i manifestacions dels ciutadans, el
mocador al cap per a les dones que no el duien abans, els herois del país i l’estreta
relació amb la seua àvia i el seu oncle.
Al
segon llibre narra el començament de l’adolescència amb un viatge que fa amb
els seus pares. A la tornada al país aquest es trobarà en guerra amb Iraq. Ens parlarà
de les diferències entre les dones i els homes moderns i integristes, l’acolliment
a casa d’amics refugiats, les restriccions i la mancança d’aliments als
supermercats, la prohibició de reunions i festes, l’enduriment del règim amb l’arrest
sistemàtic dels opositors i l’execució en massa, el tancament de les fronteres
durant anys, la inflació econòmica al país, etc.
Com
passa a tots els règims totalitaris, en alguns passatges podem veure l’ocupació
d’alts càrrecs per gent sense formació que es troba amb poder i l’exerceix
sobre qui no el te de manera cruel, mentre que la gent amb formació s’ha de
resignar a obeir-los si no vol sotmetre’s a privació de llibertat,
humiliacions, tortures, etc. Cal destacar també l’episodi on narra la promesa
de la clau del paradís, que sols es
fa als adolescents dels barris més pobres i deprimits del país a la cerca de
màrtirs per al règim, fet que ens fa reflexionar sobre el món actual i els
fonamentalismes, que neixen majoritàriament de les classes socials baixes i
sense accés a l’educació, ja sabem que és més fàcil controlar als ignorants...
Al
tercer llibre Satrapi ens conta la seua estància a Europa, on va ser enviada
pels seus pares per a acabar els estudis de secundària. En ell mostra el contrast
que va trobar a tots els nivells amb l’arribada a Viena (que és on va viure) que
la marcaran a nivell personal. Marxava d’un Iran religiós pensant en una Europa
laica i... només arribar l’amiga de la seua mare la va ficar a viure a una
residència de monges! També va influir el grup d’amics –tan important durant l’adolescència-
amb qui es va relacionar, que era si més no característic com bé diu Satrapi: “una
il·luminada, un punk, dos orfes i una tercermundista”.
Si
Marjane Satrapi era una nena rebel, d’adolescent ho continuarà sent. Pel que
ens mostra al llarg del còmic ha estat, a banda d’una persona intel·ligent, una
dona honesta, clara i reflexiva, que es trobava generalment descol·locada allà
on fos: al seu país perquè no tenia la llibertat necessària i a Europa perquè
era una estranya que s’havia de trobar a ella mateixa. En part, d’això tracta
el còmic, de l’evolució de Satrapi al llarg de gairebé dues dècades de la seua
vida.
Al
llibre quart i últim ens conta el retorn a Iran, el retrobament amb la família
i els amics, el desencant de trobar-se amb un país destrossat a tots els
nivells per la guerra i el règim islàmic, les pressions familiars i socials, el
ingrés a la universitat i l‘etapa d’estudiant, les relacions de parella, etc.
però sobretot el que trobem en aquest últim apartat del llibre és una
reivindicació constant de la llibertat de la dona, del seu dret a decidir i no
estar sotmesa a cap home, de la independència econòmica i emocional dins les
relacions de parella i de les seues complicacions, etc.
Persèpolis
és un llibre necessari per gaudir i entendre una cultura que malauradament els
mitjans de comunicació ens han transmès de manera unidireccional i que l’autora
ens fa arribar de la forma més tendra i divertida possible. En ella, M. Satrapi
ens transmet la recerca constant d’un mateix (independentment de la seua
procedència) i la necessitat de llibertat i suport, per part dels que ens
estimen, per a assolir-la. Totalment recomanada.
Sembla molt interessant. A vore si me'l deixes la pròxima volta que quedem.
ResponderEliminarNo deixes de ser mai com eres, gràcies per tot.
ResponderEliminar